Logo
Tuli vain mieleeni
Ajatuksia

Ajatuksia

Laatua ja Tunnetta

Vanha ystäväni Aristoteles määritteli laadun yhdeksi seitsemästä maailmaa ylläpitävästä voimasta. Ja sen jälkeen sen olemusta on pohdittu ja olemassaoloa tavoiteltu.

Laatu ja tunne kuuluvat kiinteänä tämän päivän työhön. Kumpaakaan on vaikea kääriä pakettiin tai osoittaa yksiselitteisesti, että tuossa se on tai ei ole. Tunne ja laatu ovat subjektiivisia kokemuksia, jotka kohtaavat meidät lukuisia kertoja jokaisena päivänä ja tuon kokemuksen perusteella arvioimme, mitä jokin asia on. On huomattava, että laatu edellyttää tunnetta, positiivista tai negatiivista. Jos kohtaat hyvän palvelun tai tuotteen, vasta tunne tekee siitä aidolla tavalla laadukkaan ja muistettavan. Tunteet ovat osa inhimillistä sielunmaisemaa, sosiaalista todellisuutta, joka myönteisenä kokemuksena antaa palvelun kohteena olevalle henkilölle tunnekokemuksen hänen yksilöllisestä, inhimillisestä arvostaan. Tämä kokemus saa aikaan todellista sitoutumista. Arjen käytännön esimerkki: parturi-kampaaja.

Toiminnan laatua kehitettäessä tulisikin kiinnittää vahva huomio myös tunteisiin.

Tunne ja tunnejohtaminen liittyvät äärimmäisen kiinteällä tavalla henkilöstöön, asiakkuuksiin, myyntiin ja markkinointiin. Ennen kaikkea vahva liitos on olemassa strategiseen johtamiseen, kun on luotava tulevaisuuden tahtotilaa. Tunteet ovat tekijöitä, joista puhutaan hyvää ja kaunista, mutta niiden käsittelyn ja hyödyntämisen merkitystä harvoin ymmärrämme; tai jos ymmärrämmekin, emme välttämättä tiedä, miten niiden kanssa pitäisi toimia.

Elämä rakentuu pääosin kohtaamisista ihmisten kanssa. Meillä on arjessa annettu mahdollisuus tuoda näihin hetkiin omalta osaltamme pieni ripaus inhimillistä lämpöä. On tärkeää, että teemme sen ja se, miten sen teemme, voi olla erottava hyvinvointi- ja kilpailutekijä. Ei ole olemassa b2b- tai b2c-kauppaa, vaan h2h-suhde: Head to Head, Heart to Heart, Human to Human ja se, joka hallitsee tämän, on strateginen kumppani, ei pelkkä ulkoistetun palvelun tuottaja tai keikan heittäjä.

Leave A Comment