Logo
Tuli vain mieleeni
Ajatuksia

Ajatuksia

Taustabändi mahdollistaa menestyksen

Olen työskennellyt sekä julkisella että yksityisellä sektorilla – ja kokenut aina olevani palvelualalla organisaation nimestä ja omasta tittelistä riippumatta. Palvelualalla menestyminen vaatii kykyä saada asiakas kokemaan itsensä arvokkaaksi, mutta samalla tärkeää on saada palvelun toteuttajat kokemaan ylpeyttä työstään ja sen arvosta. Ajoittain kohtaa pohdintoja siitä, miten palveluntuottajan tulisi esiintyä toteuttaessaan tehtäväänsä; varjoissa ja taka-alalla hiljaa hiipien vai isolla äänellä ja rohkeasti itseään esille tuoden.

Otsikkokuvassa on legendaarinen, jo edesmennyt, blues-kitaristi B.B. King. Kun kuuntelen hänen soittoaan, ei hän pärjää mitenkään nopeimmille rockin soolokitaristeille; ei hän kyllä edes yritä, sillä hänen tyylinsä oli aivan omanlaisensa. Se, mitä B.B. King Lucille-kitarallaan teki ja minkä myötä häntä kutsutaan kaikkien aikojen parhaimmaksi blues-kitaristiksi, on ylivoimainen fraseeraus. Hyvä fraseeraaja rakentaa yksittäisistä nuoteista, venytyksistä ja liu’utuksista tyylikkään pinnan, jonka olemassaolon taustalla olevan bändin toiminta, rytmi ja tarkkuus mahdollistavat. B.B. Kingille, kuten jokaiselle solistiselle muusikolle, on taustabändi strateginen kumppani, jota ilman he eivät voi toimia ja nousta menestykseen.

Ihailen luovia ja rohkeita ihmisiä, jotka lähtevät toteuttamaan saamaansa liikeideaa. Kun uutta yritystä käynnistetään, on luonnollista, että loistavan liikeidean saanut henkilö rekrytoi osaajat kehittämään ideaa sen täyteen potentiaaliin ja muuttamaan idean taloudelliseksi tulokseksi. Mahdollista myös on, että hän samalla palkkaa talonmiehen hoitamaan kiinteistöä, kokin tekemään ruokaa, siivoojan, LVI-asentajan, sähkömiehen,… Mahdollista, mutta epätodennäköistä ja siksi toiminnot, jotka eivät ole omaa liikeideaa, siirretään muiden hoidettavaksi.

Haluan ajatella palveluntuottajaa asiakkaan taustabändinä, joka mahdollistaa sen, että esille voi nousta juuri niitä sloganeita ja tuotteita (fraseerauksia), jotka nostavat asiakkaat menestykseen ja tekevät heistä parhaita. Välillä palveluntuottajan on kuitenkin syytä pidättäytyä olemasta taustabändi ja tulla esille fraseeraten. Tällöin palveluntuottaja nostaa esille tekemiään ja havaitsemiaan asioita; mitä on tehty, mitä pitäisi tehdä nopeasti ja mitä tulisi kehittää pidemmällä aikajänteellä. Tämä on ainoa keino sen varmistamiseen, että kokemus palvelun lisäarvosta voi olla olemassa ja palveluntuottaja voi olla muutakin kuin kuluerä, joka voidaan kilpailuttaa ja vaihtaa muutaman euron säästämiseksi. Se on ainoa keino varmistaa, että asiakas sanoo ääneen, että ”teidän tukenne mahdollistaa meidän työmme ja menestymisemme”; ja tuon lauseen kuuleminen kertoo strategisesta kumppanuudesta, joka on oman palvelutoimintani syvin tavoite.

Tero, basisti

Leave A Comment