Logo
Tuli vain mieleeni
Ajatuksia

Ajatuksia

Kiitos ja kunnia

Kiinteistöpalveluala on Suomessa suurtyönantaja työllistäen kymmeniä tuhansia työntekijöitä. Kiinteistöpalvelualan työt ovat liiketoiminnan tukitoimia; siivousta, kiinteistönhoitoa, ulkoalueiden hoitoa, turvallisuuspalveluita, jätehuoltoa, cateringia,… Töitä, joiden hyvästä hoitamisesta vain harva huomaa kiittää, mutta joiden laiminlyönnit huomataan. Ilman näitä kymmeniä tuhansia työntekijöitä Suomessa olisi likaisempaa, rähjäisempää ja vaarallisempaa.

Kiinteistöpalvelualan yritysten elinehto on hyvät työntekijät ja heitä haetaan koko ajan. Miten niinkin mediaseksikkäälle alalle kuin siivous tai kiinteistönhoito saataisiin mahdollisimman hyviä työntekijöitä ja heidät pidettyä hyvinvoivina ja motivoituneina työssä? En usko taikatemppuihin, vaan uskon siihen, että alan arvostuksen muutokseen tarvitaan uudenlaista työtä myynnin, sopimusten ja asiakkaan kanssa.

Kun yksityinen tai julkinen organisaatio haluaa saada säästöjä aikaiseksi, kilpailutetaan ensimmäisenä tukipalvelut. Kun tarjouspyyntö tulee pöydälle, alkaa tarvittavien työtuntien laskenta. Koska työn tekee ihminen, niin työn hinta muodostuu suurimmalta osin ihmisen palkasta. Laskentapöydän ääressä pohditaan työntekijöiden kovinta mahdollista juoksuvauhtia. Esimerkiksi: olen julkisorganisaatiossa toimiessani nähnyt tarjouksen, missä pohjalla oleva työaika olisi velvoittanut työntekijän siivoamaan n. 1.000 m² koululuokkia tunnissa. Sopii mennä yrittämään! Esitin tarjouksen hylkäämistä epärealistisena, mutta se valittiin halvimman hinnan perusteella. Sopimus purettiin vajaan puolen vuoden kuluttua liian suurten laadullisten ongelmien takia. Myönnän, vähän hymyilytti…

Kiinteistöpalvelualalla on ollut viimeisten vuosien aikana käynnissä ns. ansionkehitysohjelma, jonka myötä työntekijöiden taulukkopalkat ovat nousseet reilut 15 %.  Tämä on aiheuttanut merkittäviä paineita palveluhintojen tarkastamiseen ja kiitos haastavan taloustilanteen, ei palkkojen nousua ole saatu hintoihin täysimääräisesti. Mitä on siis jouduttu tekemään? Kyllä, on nipistetty myös omista katteista, mutta ennen kaikkea ollaan mietitty, miten sama työmäärä voitaisiin tehdä pienemmällä henkilöstöllä. On sitten semantiikkaa, halutaanko puhua töiden suorittamisesta viisaammin vai nopeammin.

Kiinteistöpalvelualan asiakkaat tietävät sen, että palkat ovat nousseet reilusti. Miksi kilpailutuksessa sitten lähdetään suoraan pienentämään nykyistä hintaa? Tai myynnissä lähdetään tekemään tarjousta, jonka tiedetään jo lähtökohtaisesti sisältävän todella paljon ”toivotaan, toivotaan” -elementtejä? Suostumalla hintojen dumppaamiseen tai katteettomiin lupauksiin, on viestinä samalla niin asiakkaalle kuin työntekijällekin se, ettei työ ole oikeasti arvokasta.

Jokainen varmaankin myöntää sen, että työtä on kiva tehdä, kun ympärillä on puhdasta ja piha on aurattu ja hiekoitettu. Jos joskus halutaan saada kiinteistöpalvelualan arvostusta ylöspäin, on työnantajien lopetettava järjetön hintakilpailu, joka ei ole kenenkään etu: lasketaan hintaa → työntekijän on tehtävä vielä nopeampaa → ehtimisongelma → asiakas on tyytymätön ja valittaa esimiehelle → esimies valittaa työntekijälle → motivaatiopula → jaksamisongelma → sairausloma → sijainen tekemään hommat → laadulliset ongelmat → asiakas laittaa palvelun kilpailutukseen → toinen firma tulee sisälle ja hinta on laskenut 15 % → nyt erivärisessä lippalakissa työskentelevä työntekijä tekee vielä vähän nopeampaa…

Toivoisin toki asiakkaankin ymmärtävän sen, että jos laatu on ollut ongelma, niin 15 % halvemmalla hinnalla se ongelma ei tule korjaantumaan, koska laadullisten ongelmien juurisyynä on useimmiten liian lyhyt työaika. Kuten usein on sanottu, niin jos haluaa hyvän ja halvan, joutuu ostamaan kaksi eri tuotetta tai palvelua. Hopea- ja kultaluokan välillä on laatuero, mutta niin on myös hintaero. Jos joku haluaa mennä pronssitasolla, niin hänellä on siihen tietenkin oikeus.

Jos kiinteistöpalvelualalla olisi kartelli, niin se olisi voitto ennen kaikkea asiakkaille ja työntekijöille. Vaan kun se on kielletty, niin toivon vähintäänkin Open Book -sopimusten yleistyvän, sillä tulojen, menojen ja kannattavuuden osalta läpinäkyvyys voisi johtaa toivottavasti kaikkien osapuolten parempaan ymmärrykseen siitä, missä mennään ja mitä voitaisiin tehdä. Päättävien ihmisten on nähtävä paremmin se, ettei kiinteistöpalvelu ole yhden Excel-solun summa, vaan Matin ja Maijan työpanos turvallisen ja viihtyisän työympäristön eteen. Sillä on iso arvo.

Leave A Comment