Logo
Tuli vain mieleeni
Ajatuksia

Ajatuksia

Luovuuden äärellä

Pieni poika leikkii omassa huoneessaan. Huone on universumi, tyynyt ovat maailmoja ja legoista tulee lentäviä aluksia. Pienet autot hyppivät maailmasta toiseen ja pehmokissa antaa ohjeita dinosaurukselle.

Ei esteitä, ei rajoituksia.

 

Muutama vuosi myöhemmin lapsi menee kouluun oppimaan elämän tärkeitä taitoja. Asiaan kuuluu, että opetellaan istumaan paikallaan, kuuntelemaan ohjeita ja pisteitä saa siitä, kun osaa kertoa oikean vastauksen esitettyyn kysymykseen. Tyyny on maailman sijaan tyyny eikä pehmolelut osaa puhua.

Tiedämme tämän; olemme olleet tuolla.

Aikaa kuluu ja lapsi siirtyy työelämään. Menneet parikymmentä vuotta auktoriteetit ovat suurimmalta osin arvostaneet ohjeiden kuuntelemista, oikeiden vastausten antamista ja väärien vastausten tai virheiden välttämistä. Nyt lapsen täytyisikin yhtäkkiä olla rohkea visionääri, joka näkee ja luo tulevaisuutta. Erehtyä ei silti saisi, koska se on huonoa bisnestä ja omistajat tykkäävät huonoa.

Miten lapsen luovuus tutkimusten mukaan lisääntyy?

  • Luovuuteen kannustavassa ympäristössä arvostetaan jokaista yksilönä.
  • Kun lapsi tuntee olonsa turvalliseksi, hän uskaltaa kokeilla uutta ja tuoda ideoitaan paremmin esille.
  • Luovuuden kehitys kaipaa sopivia haasteita. Liian suuret haasteet lyövät lapsen lyttyyn, eikä hän ehkä enää uskalla koetella omien kykyjensä rajoja. Liian helpot nakit turhauttavat ja vievät mielenkiintoa itse asiasta. Kasvatuksessa keskitien löytäminen vaatii pientä pohdintaa, kokeiluja, yritystä ja erehdyksiäkin.
  • Luovuus ei esiinny neljänkymmenen viiden minuutin tai muunkaan tiukkaan pakatun aikataulun jaksoissa. Se tarvitsee aikaa. Hetkiä, jolloin ei näytä tapahtuvan yhtään mitään. Hetkiä, jolloin homma etenee kelloon tuijottamatta.
  • Vapaus synnyttää luovuutta. Se voi näkyä tavassa suhtautua uusiin ideoihin, työmuodoissa tai työskentelyn lopputuloksessa. Kuka sanoo, että lapsen piirustuksessa autolla täytyy olla neljä rengasta? Tai että piirustus täytyy tehdä paperille?
  • Erehtyminen on inhimillistä. Sitä paitsi se on monesti edellytys sille, että hyviä uusia ja näkyviä lopputuloksia syntyy. Anna lapselle lupa olla erehtyväinen.
  • Asioista voidaan olla eri mieltä. Perheen pään tahtoon pakolla taipuminen on välillä välttämätöntä. Kodin ilmapiiri voidaan siitä huolimatta luoda niin, että jokainen uskaltaa olla eri mieltä, asioista voidaan väitellä. Mielipiteiden ilmaus ei karista kenenkään ihmisarvoa.
  • Avoimuus ideoille, ihmisille ja ilmiöille kuuluu luovuuden juuriin. Avoin uteliaisuus elämää kohtaan synnyttää maailmaan tiedettä, taidetta ja uusia keinoja selviytyä.

Uskon, että jokainen näkee edellä olevien asioiden kiinteän yhteyden myös aikuisen ihmisen elämään ja organisaatiokulttuureihin. Meillä kaikilla on jossain sisällämme pieni lapsi ja tiedän, että aineettomista asioista syntyy aineellinen tulos. Jos organisaatiokulttuurissa arvostetaan luovuutta, siinä arvostetaan yksilöä ja se synnyttää taloudelliseksi tulokseksi generoituvaa hyvinvointia. Lapsen kasvuympäristön luovuuden mahdollistaa tai tukahduttaa vanhemmat. Organisaatiokulttuurissa olevan luovuuden mahdollistajana tai tukahduttajana on ylimmällä johdolla keskeinen vastuu.

Seth Godin @NordicBusinessForum2016
(Featured Image Photo: rebelwithoutapause.com.au)

Leave A Comment