Logo
Tuli vain mieleeni
Ajatuksia

Ajatuksia

Respect

Jouluviikolla, vuotta hiljalleen paketoidessa ja lahjoja ylipäätäänkin miettiessä, on aika pohtia myös sitä, mitä työntekijä nimikkeestä tai asemasta riippumatta haluaisi. Palkkaa, koulutusta ja työsuhde-etuja; kiitos, kyllä kelpaa, sillä kaikki ovat hyödyllisiä ja tärkeitä. Mutta olisiko tarjolla jotain vielä suurempaa, sillä jos katsoo työpaikkailmoituksia tai lukee henkilöstöstrategioita, aika monissa luvataan päteville henkilöille juuri näitä?

Aiemmassa työhistoriassani jouduin kerran toimimaan tulkkina, kun kaksi lähes kielitaidotonta suomalaista esimiestä halusivat antaa varoituksen ulkomaalaistaustaiselle, suomea erittäin heikosti puhuvalle työntekijälle. Hän oli syyllistynyt virheeseen, totta, mutta vielä karkeampaan virheeseen syyllistyivät mielestäni esimiehet, sillä puutteellisen kielitaidon vuoksi työntekijää ei ollut perehdytetty riittävän hyvin asiakaskohteen sääntöihin. Kun työntekijä yritti puolustautua, esimiehet naureskelivat työntekijän suomelle ja vähättelivät hänen esittämiään näkökohtia.

Ajattelin silloin, etten milloinkaan syyllisty itse samanlaiseen kohteluun. Vaan kun analysoin omaa toimintaani, huomaan ajoittain joutuvani taistelemaan sitä vastaan, etten korota aiheettomasti ääntäni tai luo “etkö-sinä-nyt-ymmärrä” -katseita. Tai etten kommentoisi sarkastisesti ja jättäisin asiattomat vastaheitot heittämättä.

Välillä epäonnistun, myönnän.

On totta, etteivät kaikki työntekijät ole huippuja ja kaikki eivät edes yritä työskennellä kovin ahkerasti. Jotkut saattavat tehdä jopa isoja virheitäkin välinpitämättömyydellään. Välillä on siis oikein, että jotkut joutuvat lähtemään.

Silti, jokainen ihminen, riippumatta suoriutumisestaan ja potentiaalinsa toteutumisesta, ansaitsee tulla kohdelluksi kunnioittavasti! Sarkasmi, naureskelut, pisteliäät kommentit ja selän takana puhumiset vievät aina pois huomiota ihmisen tekemisestä ja suuntaavat huomion hänen persoonaan… ja näin jokaisen ihmisen arvostus on mahdollista tuhota hiljalleen, sillä täydellinen meistä ei ole kukaan.

Sano suoraan

Sano minulle suoraan virheestä, jonka tein. Osoita, miten voin oppia virheestä ja kehittyä. Näin arvostukseni sinua kohtaan lisääntyy ja jos nolostunkin palautteen saamisen hetkellä, unohdan häpeän tunteen nopeasti ja olen entistä parempi työntekijä. Puhu minusta selän takana tai nolaa minut muiden ihmisten edessä enkä milloinkaan unohda sitä, miltä se tuntuu. Enkä milloinkaan opi virheistä, sillä muistan vain sen, miten kohtelit minua.

Ihmiset unohtavat, mitä sanoit, he unohtavat, mitä teit. Mutta he muistavat aina, miten sait heidät tuntemaan”, sanoo vanha viisaus.

Olen vakuuttunut siitä, ettei yksin palkka, edut tai mahdollisuudet saa työntekijää tuntemaan oloaan pitkäkestoisesti arvokkaaksi ja sitoutuneeksi. Niillä on vaikutuksensa, mutta vaikka ne olisivat miten hyvällä tasolla tahansa, se ei riitä korvaamaan sitä vahinkoa, mitä huono kohteleminen voi aiheuttaa itsetunnolle ja siten sitoutumiselle, hyvinvoinnille, motivaatiolle ja innovatiivisuudelle.

Palaan takaisin aiemmin mainitsemaani ulkomaalaistaustaiseen työntekijään. Kysyin häneltä hieman myöhemmin, että oliko tällainen kohtelu tavallista. Hän mietti hetken ja sanoi sitten:” Meille annetaan töitä, mutta meiltä viedään ylpeys.”

Tärkein asia, mitä työntekijälle voi osoittaa, ei ole työ. Se on hänen arvostamisensa.

Leave A Comment