Logo
Tuli vain mieleeni
Ajatuksia

Ajatuksia

Riittäisikö jo halpuuttaminen?

Henkilöstö on tärkein voimavaramme” on usein kuultu lause. Henkilöstövaltaisella kiinteistöpalvelualalla lauseen todellisuus on erittäin todellinen; jos yksittäinen työntekijä hoitaa hommansa hyvin, on asiakas tyytyväinen ja esimieselämä mukavampaa.

Jyväskylän kaupunki kilpailutti jokin aika sitten kiinteistöpalveluitaan. Tilapalveluiden siivouspäällikkö Annika Viljakainen toi esille, että kilpailutuksen myötä hinta laski reilun kolmanneksen aiemman sopimuksen hintatasosta. Alan yritysten kustannusrakenne on varsin samankaltainen, sillä samanlaisten aineiden ja välineiden ohella käytössä on sama työehtosopimus. Viimeisten vuosien aikana on kiinteistöpalvelualalla ollut käynnissä ansiokehitysohjelma, jonka myötä palkat ovat nousseet tuntuvasti ja tämä luonnollisesti vaikuttaa yritysten kannattavuustasoon.

Kiinteistöpalvelualalla liikevaihdosta vähintään puolet menee ihmisten palkkoihin. Jos kannattavuudessa esiintyy haasteita, tilanne korjataan tehokkaimmin säätämällä henkilömäärää. Toki muitakin keinoja on esim. automatisoinnin myötä, mutta ne edellyttävät ehkä varsin mittaviakin taloudellisia ja ajallisia investointeja, joihin harvoin kannattavuushaasteen keskellä nähdään olevan varaa. Jäljelle jäävät joutuvat juoksemaan entistä lujempaa, mikä aiheuttaa uupumuksen myötä merkittäviä riskejä laadussa ja työturvallisuudessa.

Yhtälö on julma: hinta on tiukka, joten työntekijäresurssit ovat todella pienet. Työtunneilla tehdään kannattavuus, joten lujaa on mentävä alusta loppuun. Työntekijän motivaatio on kovilla, koska ajallisia resursseja laadukkaaseen työhön ei juurikaan ole.

Voi toki pohtia, että tehdäänkö työ tehokkaasti. Työpaikallani tehtiin FirstBeat-analyysi urakoiville työntekijöille. Työvuoron fyysistä rasittavuutta voi verrata reippaaseen kävelylenkkiin ja palautumisaikaa työvuoron aikana tuli keskimäärin yksi minuutti. Itse kukin voi testata, että lähtee viikon ajan joka päivä vaikkapa kuuden tunnin kävelylenkille, jonka aikana pitää minuutin tauon; saattaa olla, että loppuviikosta väsyttää. Jos asiakas vaatii minulta 30 % säästöjä, niin ainoa realistinen mahdollisuus on säästää se työtunneista. Rehellisesti sanottuna – en pysty siihen vaarantamatta merkittävästi työntekijöideni terveyttä!

Tiedän, että niin yksityisellä kuin julkisella sektorilla säästöpaineet ovat kovat. Hintakilpailuissa, halpuutuksissa, on lopulta vain häviäjiä ja säästöillä aiheutettuja hankaluuksia. Jossain kohtaa pitää uskaltaa sanoa, että ilman työntekijöiden orjuuttamista tai asiakkaan palveluodotusten merkittävää laskemista ei tarjouksen antaminen ole mahdollista.

Leave A Comment